dimarts, 13 de març del 2007

El Marketing sense recursos de les PIMES

Moltes petites empreses quan senten la paraula Marketing creuen que això és una cosa de les "grans empreses". El que potser no pensen es que si han aconseguit arribar als 3 anys de supervivència es que han aplicat tàctiques de marketing molt eficients. Això diuen nombrosos estudis. Potser sense una estratègia clara i aglutinadora de les accions de marketing més operatives, moltes empreses de les que anomenem PIME han aconseguit fer-se un lloc al mercat. Ben mirat, una única tàctica diferenciadora ben pensada pot ser suficient per treure el cap enmig de la mediocritat. Tenim diferents exemples d' empreses que manipulant només una sola de les variables del tradicional Marketing Mix han tirat endavant. Són companyies que per exemple només venent "Preu" s'han guanyat la confiança de un target: coneixeu les empreses de mobles que venen per catàleg a preus molt més reduïts? Són un bon exemple moltes empreses de mobles de la Sènia. Tot i així el més comú es veure com apliquen el marketing mix movent les 4 variables amb "sentit comú", però sense una estratègia a llarg termini que permeti créixer.
Des d' aquesta base de bon marketing operacional de "sentit comú" en pot néixer una estratègia emergent, que a diferència de les de les grans empreses no vagi de dalt a baix sinó de baix a dalt. Des del contacte directe al mercat cal treure'n els desllorigadors essencials per formular, ara si, una estratègia definida, senzilla i sobretot fàcilment transformable en operacions tàctiques. Aquesta forma de procedir és inabastable per les grans empreses, que perden la informació en les seves llarguissimes cadenes jeràrquiques que actuen més com a fil de joc dels disbarats que com a canal de comunicació.
Sens dubte aquest reformulació del pla de negoci ens evitarà molts errors estratègics, però al mateix temps ens privarà de tenir una visió global del mercat i el seu entorn... però? Per una empresa petita que el seu millor recurs és el Know-How no pot ser profitosa aquesta visió? No pot competir amb una gran empresa al cos a cos... però si en una guerra de guerrilles. Les guerres de garrilles les guanyen qui coneix millor el terreny (mercat) i qui millor usa les armes (tàctiques). Quin millor escenari que la estratègia emergent per aconseguir-ho?